معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ سازنده بودن، مثبت بودن و شفاف بودن را سه ویژگی مهم عملکرد روابط عمومی برشمرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ امروز ۲۷ اردیبهشت، مصادف با روز ارتباطات و روابط عمومی، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و […]
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ سازنده بودن، مثبت بودن و شفاف بودن را سه ویژگی مهم عملکرد روابط عمومی برشمرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ امروز ۲۷ اردیبهشت، مصادف با روز ارتباطات و روابط عمومی، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با حضور در جمع همکاران روابط عمومی و امور بین الملل سازمان، ضمن تبریک این روز و آرزوی موفقیت و سلامتی برای همکاران، نکاتی را در خصوص چشم انداز روابط عمومی، نقشه راه و ویژگیهای مهم این بخش سازمان بیان داشت.
در ابتدای این دیدارصمیمانه، صدیقه حسن زاده رئیس اداره روابط عمومی و امور بین الملل ضمن خوش آمدگویی، گفت: علیرغم محدودیتهای موجود در روابط عمومی و با تکیه بر نگاه ویژه ریاست محترم سازمان به این حوزه، به لطف خدا در راستای بازنمایی سیاست و برنامههای سازمان تلاش کرده ایم.
وی با اشاره به تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی قدس السره الشریف و معروف بودن جهادگران به سنگرسازان بی سنگر، افزود: اعضای روابط عمومی نیز سنگرسازان بی سنگر عرصهی رسانه هستند که با وجود محدودیت های موجود کارها را پیش می برند.
در ادامه دکتر حسن ملکی نیز ضمن تبریک روز روابط عمومی و تشکر از کارشناسان این اداره بابت انجام ماموریت ها، اظهارداشت: برای عرض تبریک و تشکر از شما همکاران بسیار خوب امروز خدمت رسیدم.اعتقاد دارم که همکاران روابط عمومی بی صدا کار می کنند ولی همه صداهای بلند را شناسایی می کنند، بی صدا کار کردن و همه صداها را شنیدن هنر بزرگ روابط عمومی است.الحمدالله در روابط عمومی ما این مورد تا حد قابل قبولی وجود دارد.
وی ادامه داد:از خواهر گرامی خانم حسن زاده تشکر می کنم که نمی توانم بگویم گمنام اما دنبال نام نیستند و برای ما صمیمانه و خالصانه کار می کنند.
افکار عمومی را با روابط عمومی بیدار و بصیر می توان مدیریت کرد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه هر سازمانی که با افکار عمومی ارتباط دارد نیازمند یک روابط عمومی قوی است، یادآور شد: افکار عمومی را با روابط عمومی بیدار و بصیر می توان مدیریت کرد. در تعریف روابط عمومی به عنوان ” علم مدیریت چرخه اطلاعات ” نام می برند؛ یعنی روابط عمومی یک علم است. هرچیزی علم شد؛ معنایش این است که در این عرصه در طول زمان قواعد نهادینه شده و اصول پایدار وجود دارد.
منابع علمی روابط عمومی را در سازمان تقویت کنید
دکتر ملکی ادامه داد: اگر بخواهیم در روابط عمومی موفق شویم باید این اصول پایدار را خوب بفهیم، به آنها توجه کنیم و پایبند باشیم. ما روابط عمومی را نمی توانیم با یکسری برنامههای موردی بدون ساختار و نظام اداره کنیم زیرا روابط عمومی یکی از شاخه های حوزه مدیریت تعریف می شود لذا توصیه می کنم منابع علمی روابط عمومی را در سازمان تقویت کنید و برای قواعد علمی یاری کننده ارتباطات و روابط عمومی دسترسی بیشتری ایجاد کنید. اگر این کار به خوبی صورت بگیرد شما بهتر می توانید با مخاطبان ارتباط بگیرید.
سنخیت روابط عمومی سازمان با ماهیت سازمانی
وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی هر سازمانی با ماهیت آن سازمان باید سنخیت داشته باشد، گفت: به طور مثال روابط عمومی وزارت راه یا یک دانشگاه، با روابط عمومی سازمان پژوهش؛ چه تفاوتی با هم دارند؟ تفاوت آنها از طریق نیازسنجیهایی که از مخاطبانشان صورت می گیرد؛ مشخص می شود. وجوه تمایز روابط عمومی سازمانها از تفاوت ماهیت و نقش هر سازمان ریشه می گیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یک سازمان علمی و آموزشی است و مخاطبان معینی دارد. اگر مخاطبان را دسته بندی کنیم شامل دانش آموزان، معلمان، مدیران مدارس، والدین، نخبگان و سایر افراد علاقمند به تعلیم و تربیت می شود که این مخاطبان، علمی و منطقی بوده و البته زود رنج هستند. این زودرنجی عیب نیست اما از چه چیزی ناشی می شود؟ از این ناشی می شود که هر کسی ریزبین باشد زودرنج می شود. معلمان و دانش آموزان نگرش لطیف دارند، لطیف به معنای واقعی کلمه یعنی ریزبین.
نگرش لطیف یعنی نگرش ریزبین، اینکه گفته می شود به من لطف کنید معنی عمیقش این می شود که در من ظرایف را ببینید. خداوند لطف می کند یعنی او ریزبین است و ظرافتها را در عالم هستی خلق کرده و می بیند و ظرایف بنده خود را می بیند. به همین دلیل در احادیث قدسی ما می بینید که آمده: “وقتی فردی به خانه یک بیمار می رود و از او عیادت می کند این کار در نزد خدا چقدر محبوب است. برای اینکه خداوند بنده خودش را آفریده و می داند که فرد بیمار چشم به راه است.” معتقدم سازمان پژوهش باید از این صفت یعنی روابط عمومی لطیف به این معنا تبعیت کرده و روابط عمومی ریزبین و روابط عمومی تحلیلگرباشد.
وی با ذکر مثالی و اشاره به تقدیراز فردی با سن زیاد و تجارب بالا افزود: وقتی این فرد را به روی صحنه آورده و تشکر می کنند این فرد نیز خوشحال می شود. چرا؟ زیرا کسانی ظرایف روحی و روانی او را مورد توجه و تقدیر قرار داده اند.این رسالت ویژه روابط عمومی است.
ویژگی های موفقیت روابط عمومی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه سه ویژگی اصلی روابط عمومی برای موفقیت؛ سازنده بودن، شفاف بودن و مثبت بودن می باشد، گفت: روابط عمومی سازنده به چه معنا است؟ روابط عمومی که نیازهای اصیل مخاطبان را به خوبی بفهمد و تحلیل داشته باشد.بداند نیازهای اصلی دانش آموزان در این عصر چیست؟ البته مرادم نیازسنجی که در برنامه ریزی درسی انجام می دهیم نیست بلکه یک نوع اشراف کلی به ضرورتها و نیازهای دانش آموزان در عصر کنونی است. چرا این اطلاع باید وجود داشته باشد؟ زیرا روابط عمومی می خواهد بین آن مخاطب و سازمان مانند پل باشد. این پل می تواند پل لرزان باشد یا پل محکم باشد و غیره، اگر ما آنها را بشناسیم و پیام های خودمان را با آنها تطبیق دهیم؛ پل مستحکمی می شود. اگر نیازهای دانش آموزان و معلمان را متوجه نشویم آن پیام ها به سازمان بازگشت می خورد و برای این است که باید روابط عمومی مانند پلی، میان مخاطب و سازمان باشد.
مثبت بودن؛ ارائه پیشرفت ها و امیدآفرینی در دل مخاطبان
روابط عمومی مثبت گرا یعنی روابط عمومی که بتواند از طریق ارائه پیشرفت ها در دل مخاطب امید ایجاد کند.نقطه مقابلش روابط عمومی منفی گراست. یعنی کارهایی انجام دهد که دید جامعه به سازمان تغییر کند و خوشبین نباشند. اگر مجموعه سازمان را به یک پیکر تشبیه کنیم روابط عمومی زبان آن پیکر است. این را مصداق بارز می دانم. فرض کنید یک انسان عالم و متفکر وجود دارد اما زبان گویایی ندارد و نقطه مقابلش هم افرادی هستند، علم زیادی ندارند اما زبان گویایی دارند و از همان دانش کم خودشان بهره بیشتری می برند.
مدلل حرف بزنیم تا حرفهایمان شنیده شود
روابط عمومی مبهم گو، روابط عمومی خوبی نیست چه زمانی حرفهای ما شفاف می شود زمانی که مدلل حرف بزنیم با رمز و رموز حرف نزنیم جامعه بفهمد ما چه می گوییم. روابط عمومی باید تسهیل گر ارتباط باشد.
روابط عمومی در ابتدا باید یک تئوری داشته باشد و دوم براساس آن تئوری یک الگو داشته باشد. از تجارب جهانی استفاده کنید. اگر روابط عمومی از تئوری حوزه روابط عمومی استفاده کند چه تئوری است؟ لازمه این کار این است که خانم حسن زاده یک یا دو نفر را تعیین کنند تا در این زمینه اطلاعاتی کسب کنند و تئوری های جهانی را در این زمینه بررسی و جستجو کنند. روابط عمومی چطور می خواهد پیش برود؟ اصولا بین روابط عمومی و تبلیغ چه تفاوتی وجود دارد؟ معمولا تبلیغ دنبال بازار فروش و کسب بازار است. روابط عمومی دنبال کسب اعتماد است و اگر می خواهیم اعتماد کسب کنیم باید چه روندی را باید طی کنیم. تجارب خیلی مهم است گاهی اوقات ظرایفی را در کار روابط عمومی سازمان می بینم که نشان دهنده همان تجارب است، تئوری و علم را به میدان بیاورید.
در بخش دیگری از این نشست سید سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان نیز ضمن تشکر از زحمات همکاران و تبریک روز روابط عمومی در خصوص محدودیت فضای استقرار همکاران و دیگر دغدغه های حوزه روابط عمومی و امور بین الملل مواردی را مطرح کرد.
در پایان این نشست لوح تقدیری از سوی رییس سازمان به کارشناسان روابط عمومی اهدا شد.
۲۷ اردیبهشت روز ملی اطلاع رسانی و روابط عمومی است.
انتهای پیام
منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش