رئیس گروه تدوین استانداردهای مواد، وسایل، رسانهها و تجهیزات آموزشی تأکید کرد: تدوین استانداردهای لازم در این زمینهها از اقدامات تحولی و سیاستهای راهبردی سازمان پژوهش و در راستای متناسبسازی فعالیتها با اهداف و مطابقت خروجی با الزامات اساسی و مقررات اسناد تحولی وزارت آموزش و پرورش است. عابد بدریان در گفتوگو با روابط عمومی […]
رئیس گروه تدوین استانداردهای مواد، وسایل، رسانهها و تجهیزات آموزشی تأکید کرد: تدوین استانداردهای لازم در این زمینهها از اقدامات تحولی و سیاستهای راهبردی سازمان پژوهش و در راستای متناسبسازی فعالیتها با اهداف و مطابقت خروجی با الزامات اساسی و مقررات اسناد تحولی وزارت آموزش و پرورش است.
عابد بدریان در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره اهمیت تدوین استانداردها اظهار داشت: استانداردهای آموزشی مجموعهای از قواعد، اصول، معیارها، اطلاعات نظری و کارهای عملی به هم پیوسته و مرتبط در سطح عمومی و تخصصی هستند که بهصورت صریح و روشن درباره ابعاد مختلف نظام آموزشی، در قالب موازینی چون مجموعه سرفصلهای درسی، شرایط دانشآموز از لحاظ جسمی، سنی، جنسیتی، تحصیلی، ساعات آموزش نظری و عملی، تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی مورد نیاز هر رشته آموزشی گردآوری و تعریف شده و بر مبنای توسعه تفاهم، تسهیل ارتباطات، گسترش و تأمین همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی، صرفهجویی در منابع، تضمین و بهبود کیفیت، ترسیم و توجیه وضعیت قابل دسترس و متناسبسازی فعالیتها با اهداف تعریف شده؛ تلقی میشوند.
او افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای نیل به هدفهای کلان و تحقق هرچه بیشتر آنها در راستای گسترش و تأمین همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی، ارتقای اثربخشی و افزایش کارایی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و همچنین کسب موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام و ارتقای فزاینده جایگاه تعلیم و تربیت ایران در سطح جهانی، طراحی و تدوین استانداردهای آموزشی مورد تأکید قرار گرفته است.
اجرای مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش
رئیس گروه تدوین استانداردهای مواد، وسایل، رسانهها و تجهیزات آموزشی ادامه داد: منابع آموزشی و تربیتی، بهویژه کتابهای آموزشی، نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری مؤثر و پایدار دانشآموزان ایفا میکنند و هر ساله هزاران کتاب آموزشی از طرف بخشهای دولتی و غیردولتی تولید و روانه بازار میشوند.
وی افزود: ضرورت ایجاد سامانه مدیریتی کارآمد در وزارت آموزش و پرورش بهمنظور استفاده بهینه از فرصتها و امکانات بخش خصوصی در تولید و عرضه منابع آموزشی و تربیتی همسو با اهداف برنامههای درسی و تربیتی و منطبق با استانداردهای نشر موجب شد تا شورای عالی آموزش و پرورش آییننامه اجرایی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی را با عنوان مصوبه ۸۲۸ به تصویب رساند و با ابلاغ وزیر وقت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰، مسؤولیت سیاستگذاری، استانداردسازی و هدایت تولید منابع آموزشی و تربیتی مرتبط با برنامه درسی ملی و همچنین نظارت، ارزیابی، بررسی علمی و سپس انتخاب و معرفی منابع آموزشی مفید، استاندارد و متناسب با برنامه درسی به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی واگذار شد. در این راستا، استانداردهای تدوین شده نقش به سزایی در ساماندهی و همسوسازی منابع آموزشی با اسناد بالادستی و اهداف آموزشی مصوب دارند.
کمک به اجرای زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری
بدریان با این توضیح که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به واسطه مأموریت سازمانی، متولی تدوین و اجرای زیرنظام برنامه درسی ملی است؛ اما نقش بسیار پر رنگی در کمک به اجرای سایر زیر نظامها دارد، تصریح کرد: در اجرای زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، سازمان پژوهش موظف شده تا با همکاری سازمانها و واحدهای ذیربط و سازمان ملی استاندارد ایران، ضوابط و استانداردهای تجهیزات، مواد و فناوریهای آموزشی، تربیتی و ورزشی مبتنی بر اقتضائات برنامه درسی ملی را برای انواع محیطهای تعلیم و تربیت نظیر نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، فضای سبز، فضای ورزشی و … تدوین و جهت استفاده در اختیار سایر بخشها قرار دهد.
تدوین بیش از ۱۵ متن استاندارد در سال ۱۳۹۹
رئیس گروه تدوین استانداردهای مواد، وسایل، رسانهها و تجهیزات آموزشی درباره اقدامات سال ۱۳۹۹، اظهار داشت: تأکید ریاست محترم سازمان بر اجرای مصوبه ۸۲۸ و ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی موجب شد تا راهنمای تولید منابع آموزشی درس زیستشناسی، کار و فناوری، زمینه صنعت (شامل رشتههای مکانیک، عمران، مواد، برق و رایانه) و همچنین منابع آموزشی دوره پیش از دبستان در گروه، تدوین شد.
او افزود: همچنین با همکاری معاونتهای مختلف وزارت آموزش و پرورش، استانداردهای مربوط به ورزش و سلامت، انواع سامانهها و اپلیکیشنهای آموزشی، وبگاه مدارس، فضای سبز مدارس، کتابخانه، پایگاه تغذیه سالم، آزمایشگاههای علوم تجربی دوره متوسطه اول و کارگاههای فنی و حرفهای، تدوین و جهت طی مراحل تصویب و ابلاغ به شورای هماهنگی علمی سازمان ارسال شده که امیدواریم شورای محترم با درک اهمیت موضوع، استانداردهای تدوین شده را در اولویت بررسی قرار دهد.
نگرش تحولی در برنامههای سال ۱۴۰۰
بدریان با اشاره به اهتمام سازمان پژوهش بر اجرای برخی پروژههای تحولی در برنامهریزی راهبردی سال ۱۴۰۰، افزود: در راستای استانداردسازی فعالیتهای تحولی در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، تدوین استانداردهای فنی و محتوایی شبکه رشد به اتمام رسیده است. همچنین تدوین استانداردهای فنی و محتوایی رمزینههای سریع پاسخ (QR-code) از اقدامات بسیار حائز اهمیتی بود که در نیمه اول خردادماه به اتمام رسید. اقدام مهم دیگری که بهصورت جدی در دستور کار قرار گرفته، تدوین استانداردهای فنی و محتوایی مجلات رشد است که در حال انجام بوده و پیشبینی میشود تا آخر تابستان به اتمام برسد.
رئیس گروه تدوین استانداردها ادامه داد: با توجه به اهمیت محتوای آموزشی مورد استفاده در آموزشگاههای زبان خارجی، تدوین استانداردهای محتوای آموزشی مربوطه با همکاری سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، دفتر تألیف کتابهای درسی و دانشگاه فرهنگیان در جریان است و امیدواریم در اوایل پاییز پیشنویس اولیه تهیه شود.
او به تدوین استانداردهای وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به دروس آزمایشگاه علوم تجربی ۱و ۲ دوره متوسطه دوم و استانداردهای تجهیزات پژوهشسراهای دانشآموزی اشاره کرد و افزود: تدوین استانداردهای تجهیزات نمازخانههای مدارس و کانونهای قرآن از دیگر برنامههای گروه تدوین استانداردها است که با همکاری سازمان نوسازی و معاونت پرورشی در حال انجام است.
بدریان تأکید کرد: آموزش در فضای مجازی در دوران همهگیری کرونا، برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، ارائهی انواع محتواهای آموزشی و تربیتی در شبکه شاد؛ حضور پررنگ بخش خصوصی در تولید محتوای الکترونیکی، تدوین استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر برنامه درسی ملی در اولویت کاری قرار گرفته و تا آخر شهریورماه به اتمام میرسد.
او اظهار امیدواری کرد: با برنامههای در دست اجرا توانمندی بخشهای مختلف آموزش و پرورش به گونهای ارتقاء پیدا کند که شاهد تحقق هر چه بیشتر سند تحول بنیادین باشیم.
بدریان با تأکید بر اینکه محتواهای مربوط به استانداردهای گذشته از طریق سایت standard.roshd.ir قابل دسترسی همگان میباشد، گفت: استانداردهای جدید نیز به شورای هماهنگی علمی سازمان ارسال شده تا آنها بررسی و تایید کنند، پس از تصویب این محتواها در شورای هماهنگی علمی، با امضای ریاست محترم سازمان ابلاغ میشود تا بخشهای آموزشی و یا کمک آموزشی علاقمند بتوانند در این زمینه اقدام کنند.
انتهای پیام
منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش