چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-06-19
تبلیغات
    کد خبر: 13695 |
    تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴ | ارسال توسط :
    7 بازدید
    ۰
    می پسندم
    ارسال به دوستان
    پ

    رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در «همایش ملی برنامه مطالعات درسی در هزاره سوم» که توسط انجمن مطالعات برنامه درسی کرمان و با همکاری دانشگاه فرهنگیان برگزار شده بود؛ به صورت مجازی حضور یافت. به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز دکتر حکیم زاده […]

    رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در «همایش ملی برنامه مطالعات درسی در هزاره سوم» که توسط انجمن مطالعات برنامه درسی کرمان و با همکاری دانشگاه فرهنگیان برگزار شده بود؛ به صورت مجازی حضور یافت.

    به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز دکتر حکیم زاده در «همایش ملی برنامه مطالعات درسی در هزاره سوم» که توسط انجمن مطالعات برنامه درسی کرمان و با همکاری دانشگاه فرهنگیان برگزار شده بود؛ به صورت مجازی حضور یافت.

    حکیم زاده ضمن تقدیرو تشکر از برگزار کنندگان این همایش در خصوص  برنامه درسی و موقعیت های جدید در هزاره سوم و پیامدهای کرونا برای برنامه های درسی در سه محور اصلی: ۱. فضای مجازی و برنامه درسی / پیامدهای شیوع ویروس کرونا ؛  ۲. رسانه، شبکه های اجتماعی و برنامه درسی و ۳. مهارت محوری در مقابل مدرک رسمی مطالبی را بیان نمود.

    معاون آموزش ابتدایی با توجه به تجربه زیسته آموزش و پرورش دربحران کرونا و تاثیر آن در برنامه درسی؛  به تشریح محور اول و تغییرات در برنامه درسی در سه سطح قصد شده، اجرا شده و کسب شده پرداخت.

    حکیم زاده با اشاره به تغییرات در برنامه درسی قصد شده اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص پدید آمده، تمام نظام های آموزشی درگیر شرایطی شدند که از قبل برای آن پیش بینی و برنامه ریزی نداشتند. 

    به گفته وی محتوای کتب درسی خصوصا در نظام های متمرکز تا قبل از تحمیل این شرایط، به عنوان یک محتوای مقدس و غیر قابل تغییر بود. در حالیکه کاهش ۳۰درصدی حجم مفاهیم ومحتوای کتب درسی در ارزشیابی پایانی امسال در پایه های متوسطه، به نوعی اعتراف ضمنی به نسبی بودن ارزش محتوای برنامه درسی محسوب می شود و نشان دهنده آن است که بروز شرایط خاص می تواند منجر به کنار گذاشتن قسمتی از آن شود.

    معاون آموزش ابتدایی ورود جدی نوآوری ها به محتوا را در قالب چند رسانه ای و QRcode  یا واقعیت افزوده و سایر اشکال آن و قرار گرفتن آن ها در کنار کتب درسی را نیز از جمله تغییرات در برنامه درسی قصد شده برشمرد. 

    حکیم زاده  در ادامه به ورود جدی معلمان در تولید محتوا با شیوع ویروس کرونا، به عنوان اولین تغییر در برنامه درسی اجرا شده  اشاره کردو  افزود: قبل از آن این مهم منحصر به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دفتر تالیف بود و معلم تنها مجری و انتقال دهنده مفاهیم و محتواهای تولید شده توسط آنان به شمار می رفت و نقش دیگری نداشت.

    ادامه خبر...
    اکران بیش از ۷۰ فیلم‌تئاتر از سوی کانون پرورش فکری

    معاون آموزش ابتدایی در تشریح دیگر سطوح تغییرات در برنامه درسی اجرا شده، اجرا در بستر فضای مجازی به جای فضای حضوری را به عنوان یک بستر پژوهشی بکر معرفی کرد.

    وی تغییرات و انعطاف در زمان و مکان اجرا و ورود خانواده ها به فضای برنامه درسی را از دیگر عناصر تغییرات در برنامه درسی اجرا شده معرفی کرد.

    معاون آموزش ابتدایی وزیر در حیطه ی تغییرات در برنامه درسی کسب شده؛ چالش ارزیابی برنامه درسی قصد شده و ارزشیابی یادگیری دانش آموزان؛ چالش کاهش انتظارات یادگیری وافت مهارت های سواد پایه؛ وچالش روش های ارزشیابی مطلوب برنامه درسی در فضای مجازی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

    حکیم زاده رسانه، شبکه های اجتماعی و برنامه درسی را یکی دیگر از موقعیت های جدید در هزاره سوم  معرفی کرد و اذعان داشت: ارتباطات گسترده تر، تعامل بیشتر بین گروه های یادگیرندگان و معلم در بستر شبکه های گوناگون اجتماعی از دیگر امکاناتی است که امروزه در اختیار یاد دهنده و یادگیرندگان قرار دارد.

    وی در ادامه از رسانه به عنوان رقیب جدی برنامه درسی رسمی و ارزش هایش یاد کرد و گفت: پیش از این خانواده و مدرسه تنها منابع فعال و تنها مرجع یادگیری در تربیت فرزندان، فرهنگ سازی و بیان و انتقال ارزش ها بودند  درحالیکه اکنون کودکان و فرزندان ما به طور مرتب در معرض دریافت از رسانه ها هستند و اگر تعارضی بین تبیین های ارزشی رسانه و خانواده؛ رسانه و مدرسه، و خانواده و مدرسه وجود داشته باشد؛ آنگاه اثر گذاری برنامه درسی در حوزه نگرشی به شدت تبدیل به چالش می شود.

    حکیم زاده در پایان به تشریح آخرین محور که مهارت محوری در مقابل مدرک رسمی است، پرداخت و بیان کرد: امروز فضای اشتغال به عنوان یک واقعیت جدید به سمت مهارت محوری حرکت کرده است و افزود: با نگاهی به برنامه درسی کشورهای پیشرو می توان دریافت که به شدت برنامه های درسی به شکل تلفیقی و مهارت محور ارائه می شود. آنها سعی کرده اند که حیطه های یادگیری را بستری برای ارائه مهارت ها در پاسخ به نیازهایی که امروز ایجاد شده  و توجهی که بازار کار به مهارت های عملی دارد؛ نمایند.

    وی با تاکید بر لزوم توجه روزافزون به مهارت های عملی به جای ارائه دیسیپلین ها و تحلیل شغل و مهارت های اشتغال و بازار کار به عنوان مبنای تدوین برنامه درسی ، تصریح کرد: در هزاره سوم می بایست کمی بیشتر به سوی  دیدن واقعیت ها پیش برویم.

     

    منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

    منبع خبر «» است و پایگاه خبری آموزش‌نگار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13695 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  300023496692  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری آموزش‌نگار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
      برچسب ها:
    لینک کوتاه خبر:
    ×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری آموزش‌نگار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید