شنبه, ۶ بهمن ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2025-01-25
تبلیغات
    کد خبر: 11833 |
    تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱ | ارسال توسط :
    8 بازدید
    ۰
    می پسندم
    ارسال به دوستان
    پ

    یک گونه جدید از ویروس کرونا با قدرت سرایت بالاتر، تلاش‌های بی حد و حصری را که برای متعادل‌سازی شیوع این بیماری که منجر به تعطیلی مدارس در برابر خطر احتمال گسترش ویروس دنیاگیر در کلاس‌های درس شده بود، را متوقف کرده است. خبرنامه کرونا  و آموزش و پرورش- شماره پنجم ترجمه و اشاعه اخبار […]

    یک گونه جدید از ویروس کرونا با قدرت سرایت بالاتر، تلاش‌های بی حد و حصری را که برای متعادل‌سازی شیوع این بیماری که منجر به تعطیلی مدارس در برابر خطر احتمال گسترش ویروس دنیاگیر در کلاس‌های درس شده بود، را متوقف کرده است.

    خبرنامه کرونا  و آموزش و پرورش- شماره پنجم

    ترجمه و اشاعه اخبار ،تحلیلها و  متون مرتبط با شیوع بیماری کووید -۱۹

    و دلالت های آن برای آموزش و پرورش ایران

    محاسبات  مخاطرات  مدرسه بوسیله گونه ‌های جدید ویروس کرونا که گسترش سریع تری دارند، درهم می‌ریزد

    نویسنده:

    گرتچن وگل ۱  ((خبرنگار همکار مجله ساینس در برلین  آلمان))

    تاریخ: پانزدهم ژانویه ۲۰۲۱(۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ )

    منبع: مجله Science-https://www.sciencemag.org/news/2021/01/new-coronavirus-variant-scrambles-school-risk-calculations

    به اهتمام:کمیته اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی

    بهمن ۱۳۹۹

    این  هفته دختری در لانسینگرلند هلند به عنوان بخشی از تلاش جهت ردیابی گسترش گونه‌ای از ویروس کرونا  که باعث شیوع در یک مدرسه محلی شده است مورد تست قرار می گیرد.

    گزارش نشریه Science  در مورد کووید-۱۹ توسط مرکز پولیتزر ۲ و بنیاد هایزینگ سیمونز ۳ پشتیبانی می شود.

    یک گونه جدید از ویروس کرونا با قدرت سرایت بالاتر، تلاش‌های بی حد و حصری را که برای متعادل‌سازی شیوع این بیماری که منجر به تعطیلی مدارس در برابر خطر احتمال گسترش ویروس دنیاگیر در کلاس‌های درس شده بود، را متوقف کرده است. قبل از ظهور این گونه جدید، به نظر می‌رسد مطالعات انجام شده، در جهت امیدوارکننده‌ای بودند. شیوع ویروس در مدارس با اجرای محدود سازی اندازه کلاس درس و اقدامات لازم ایمنی از جمله ماسک، با وجود گسترش نسبتاً زیاد در جامعه ۴، نادر بوده و اینکه اگر میزان گسترش جامعه در سطح کم باشد ۵، حتی ممکن است اقدامات ایمنی به ویژه در مورد کودکان زیر ۱۰ سال ضروری نباشد.

    این اعتماد به نفس با شیوع گونه جدید ویروس در یک مدرسه ابتدایی در هلند تضعیف گردید. آزمایش‌ها بر روی ۸۱۸ معلم، دانش‌آموز و خانواده‌های آن‌ها نشان داد که ۱۲۳ نفر  (تقریباً ۱۵٪) تنها ۱ ماه پس از شناسایی اولین مورد ابتلا در مدرسه،که نیازی به استفاده از ماسک توسط معلمان یا کودکان نبود، مبتلا شده‌اند. گونه جدید، مسئول سرایت در این بخش عظیم موارد ابتلا بود. این هفته، مقامات بهداشتی برای شناخت چگونگی گسترش ویروس در جامعه خواستند که بیش از ۰۰۰/۶۰ نفر از ساکنان منطقه آموزشی، در شمال روتردام، آزمایش ویروس را انجام دهند.

    در هلند، کودکان در مدارس به طور تمام‌وقت و با کلاس‌های کاملا پر حضور داشتند و استفاده از ماسک در مدارس ابتدایی توصیه نمی‌شد. ممکن است لازم باشد که این راهبردها در مناطقی که گونه‌ی جدید ویروس در آنجا درحال گسترش است، تغییر یابد.موگه چِویک ۶،متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه سنت اندروز ۷ می‌گوید: “ما باید بسیار هوشیارتر باشیم، و اقدامات حفاظتی بیشتری به ویژه در محیط‌های داخلی، انجام دهیم. احتمالاً با توجه به گونه‌ی جدید، تمامی فعالیت‌ها در معرض خطر بسیار بیشتری هستند.” اما چِویک همچنان بر این باور است که مدارس نسبت به گروه‌های بزرگترِ بزرگسالان، ایمن‌تر خواهند بود:” قبل از شیوع گونه جدید، بر این باور بودیم که مدارس ابتدایی سهم اندکی در گسترش ویروس در جامعه داشته‌اند.”

    گونه‌ی جدید جهش یافته کووید۱۹- که با عنوانB.1.1.7 برای اولین بار در انگلستان ظهور یافت و گزارشهای اولیه که نشان دهنده‌ی بالاترین میزان ابتلا به عفونت در کودکان است، این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است کودکان، بیشتر مستعدِ عفونت باشند. اما تجزیه و تحلیل‌های بعدی نشان داد  که توزیع سنی عفونت های B.1.1.7 مشابه انواع قبلی ویروس کرونا است و موارد بسیار کمتری در کودکان زیر ۱۳ سال نسبت به نوجوانان یا بزرگسالان تشخیص داده می شود.(احتمالاً افزایش اولیه در نرخ ابتلای کودکان به این دلیل ظاهر شد که انگلستان ،بسیاری از بخش‌های اقتصاد را تعطیل کرده بود، در حالی که مدارس باز بودند).

     

    چِویک می‌گوید” از آنجا که گونه‌ی جدید تا ۵۰٪ آلوده کننده ‌تر از انواع قبلی است، با این حال، ما خوشه‌های بیشتری از عفونت را خواهیم دید.”اولین مورد ابتلا به ویروس جدیدکرونا در هلند، در اواخر نوامبر سال ۲۰۲۰ در مدرسه ویلی‌برورد ۹ ظاهر شد و ظاهرا به سرعت گسترش یافت. ایوت فانوی  ۱۰ پزشک بخش بهداشت منطقه‌ای در روتردام، می‌گوید “در اوایل دسامبر، گزارش‌های مربوط به موارد ابتلا متعددی در این مدرسه که به دانش‌آموزان ۴ تا ۱۲ ساله اختصاص دارد، مورد توجه قرار گرفت”. او می‌گوید: ” ما از اینکه این شیوع در میان کودکان کوچکتر وجود داشت، متحیر شده بودیم. پیش از این به طور معمول فقط در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها شیوع قابل توجهی داشتیم.”

    در ۱۶ دسامبر، هلند همه مدارس را به عنوان بخشی از تعطیلی گسترده تعطیل کرد.فانوی می‌گوید”در آن زمان ۴۰٪ از دانش‌آموزان و تقریبا نیمی از کارکنان مدرسه ویلی‌برورد علائم تنفسی را گزارش کردند. مواردی نیز در مدرسه دوم که در ساختمان مشترکی با مدرسه ویلی‌برورد بود و یک مدرسه  وابسته در محیطی متفاوت ظاهر شد. در اواخر دسامبر، یک معلم ویلی‌برورد که آلوده شده بود، درگذشت، اگرچه مقامات درمورد اینکه آیا وی به دلیل COVID-19 فوت کرده است، اظهار نظر نکردند“.

    ادامه خبر...
    «جواد جنگی»، مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی شد

    در ۲۳ دسامبر،بر اثر ردگیری توالی عادی، بیمار مبتلا به گونه‌ی B.1.1.7  در مدرسه‌ی شهرداری لنسینگرلند ۱۱ یافت شد. ردیابی تماس های قبلی فرد بیمار، نشان داد که وی با این مدرسه ارتباط داشته است. در تاریخ ۲۶ دسامبر، گروه تحقیق ، همه کارکنان مدرسه، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها  را برای آزمایش دعوت کرد و ۳ روز بعد، ۸۱۸ نفر را آزمایش کرد و ۱۲۳ مورد عفونت، شناسایی گردید. همه ۴۶ توالی تا گونه‌ی جدید B.1.1.7 در معلمان و دانش آموزان آلوده مشاهده گردید (ده نفر از اعضای خانواده به انواع دیگر ویروس آلوده شدند.)

    فانوی می‌گوید در اوایل ژانویه، تماس دوم با خانواده‌های مرتبط با دو مدرسه دیگر و شش مرکز مراقبت روزانه(مهد کودک) که از امکانات و فضاهای مشترک بهره می بردند، برقرار شد که حدودا  ۳۰۰۰ نفر بودند. بیش از ۱۳۰۰ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و تاکنون آزمایش ۲% از آنها مثبت بوده است. این گروه برای تعیین اینکه چه کسانی ناقل گونه‌ی B.1.1.7 هستند، نمونه‌ها را از نظر  توالی  بررسی می کنند.

    ماریون کوپمَنس ۱۲، ویروس‌شناس مرکز پزشکی اِراسموس ۱۳ در روتردام می‌گوید: “پاسخ شگفت انگیز بود.” “تمایل زیادی برای حل این موضوع در جامعه وجود دارد.”  جنکو ون‌بیک  ۱۴ متخصص بهداشت مرکز پزشکی اِراسموس که بر روی تحقیقات فانوی و کوپمنس کار می‌کند، می‌گوید “تا کنون بیش از ۸۰% موارد ابتلا به B.1.1.7 در این منطقه از جمله پدر بزرگ ها و مادر بزرگ‌های دانش آموزان،به مدرسه مربوط می شود.”

    محققان در حال حاضر، با کنار هم قرار دادن قطعه‌های چه کسی، چه کسی را آلوده کرده (ردیابی تماس)، با استفاده از توالی‌ها و داده‌ها روی زمان بروز علائم بیماری  با قطعه کردن سرنخ‌های ژنتیکی، درباره مسیر  انتقال ویروس کار می کنند.

    به منظور درک میزان وسعت گسترش گونه جدید، مقامات تصمیم گرفتند که کل جامعه یعنی همه ۶۰/۰۰۰ نفر ساکنان منطقه را آزمایش کنند.کوپمنس می‌گوید: “ارزش آن را دارد که یک ضربه بزنید. به احتمال زیاد در برگیرنده‌ی همه چیز نیست، اما ارزشمند است که هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا (عملکرد) این گونه‌ی گسترش یافته ویروس به تأخیر بیفتد“.

    علی رغم تجربه شهرِ هلند،کانسیا زیمرمن ۱۵ ، متخصص اطفال دانشگاه دوک  ۱۶ که به اتفاق همکارانش شیوع بیماری ناشی از حضور در مدرسه در بین ۱۰۰/۰۰۰ دانش‌آموز و کارمند را در پاییز امسال در مدارس کارولینای شمالی  ۱۷ ردیابی کرد، همچنان امیدوار است که با تدابیر دقیق در محل، حتی با وجود گونه‌ی جدید که در حال گسترش است، مدارس در سطح پایینی از خطر باقی بمانند.او و همکارانش دریافتند که حتی در جوامعی با سطح بسیار بالای انتقال – یعنی بروز بیش  از ۹۰۰ مورد در هر۱۰۰/۰۰۰نفر در طی ۱۴ روز- اتخاذ راهبرد الزام شدید تر به استفاده از  ماسک و کوچک تر کردن اندازه کلاس درس (با حضور  ۲ روز در هفته دانش آموزان) می‌تواند  به کنترل بیشتر شیوع در مدارس کمک کند.

    اند‌لین‌ تورستنسن براندال ، متخصص بیماری‌های عفونی در انستیتوی بهداشت عمومی نروژ،  نتیجه‌ی خوش بینانه‌ی مشابهی یافت: بین اوت و نوامبر، او و همکارانش ۲۹۲ تماس با  ۱۳ بیمار شناسایی شده در دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی، را ردگیری کردند و هر تماس  را در اغاز و پایان قرنطینه ۱۰ روزه آزمایش کردند. فقط سه تماس منجر به آلودگی(بیماری) شده بود.

    کشور نروژ  نسبت ابتلای کمتری را داشته است –یک دهم مناطق کارولینای شمالی که زیمرمن و همکارانش بررسی کرده بودند. این اختلاف ممکن است به معنای کم بودن اهمیت اقدامات ایمنی، حداقل برای کودکان کم سن و سال باشد: در نروژ به دانش‌آموزان گفته می‌شود اگر بیمار هستند در خانه بمانند، اما آن‌ها تمام وقت در مدرسه حضور دارند و ماسک نمی‌زنند. براندل و همکارانش در حال گسترش مطالعه خود به مدارس متوسطه و توالی یابی  ژنی هستند  که آن‌ها را امیدوار می‌کند به سرعت در مورد گونه‌های  دیگر ویروس کرونا که سریع الانتقال هستند مطلع گردند.

    براندل اذعان می‌کند که ممکن است گونه‌های قابل انتقال بیشتری حتی در کشورهایی مانند نروژ، ایمنی مدارس را تضعیف کند. فانوی می‌گوید در لانسینگرلند با  ۲۷/۰۰۰ نفر از ساکنان، قرار ملاقات‌هایی برای آزمایش گذاشته شده  و او منتظر به دست آمدن نتایج تا اواخر هفته آینده می‌باشد. به گفته وی،  نتایج این مطالعات ،در مورد اینکه آیا کودکان مطابق با برنامه در پایان ماه به کلاس درس برمی‌گردند یا خیر، می‌تواند کمک تعیین کننده‌ای باشد.

    * اصلاح، ۱۸ ژانویه (برابر با ۲۹ دی ماه ۱۳۹۹)، ساعت ۵:۳۰ صبح: نسخه قبلی این گزارش به غلط پیشنهاد کرده بود که سیاست‌های هلند کودکان را ملزم به زدن ماسک در راهروهای دبستان و مکان‌های مشترک کرده است در حالی که چنین توصیه ای نشده بود.

    ترجمه:دکتر زهرا مهربان(عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)

    1.  Gretchen Vogel
    2.   Pulitzer
    3.  Heising-Simons
    4.  https://pediatrics.aappublications.org/content/early/2021/01/06/peds.2020-048090
    5. https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2020.26.1.2002011
    6. Müge Çevik
    7. St. Andrews
    8.  
    9.  ۹ Willibrord
    10. ۱۰ Ewout Fanoy
    11. 11Lansingerland
    12.  Marion Koopmans
    13.  Erasmus
    14. Janko van Beek
    15.  Kanecia Zimmerman
    16.  Duke
    17.  https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2021/01/06/peds.2020-048090.full
    18.  Lin Thorstensen Brandal
    19. doi:10.1126/science.abg6030

    منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

    منبع خبر «» است و پایگاه خبری آموزش‌نگار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 11833 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  300023496692  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری آموزش‌نگار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
      برچسب ها:
    لینک کوتاه خبر:
    ×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری آموزش‌نگار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید