چهارشنبه, ۲ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-02-21
تبلیغات
    کد خبر: 13736 |
    تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴ | ارسال توسط :
    3 بازدید
    ۰
    1
    ارسال به دوستان
    پ

    مهندس فرشیدی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در پاسخ به سؤالی در خصوص جایگاه و تکالیف مورد انتظار از پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بیان کرد: قرآن کریم در آیه ۱۷ سوره رعد می‌فرماید: وَ أَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ یعنی: و آنچه به مردم سود می‌رساند در زمین [باقی‌] ماندگار می‌ماند. ​​​​​​​بنده نسبت به پژوهشگاه مطالعات […]

    مهندس فرشیدی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در پاسخ به سؤالی در خصوص جایگاه و تکالیف مورد انتظار از پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بیان کرد: قرآن کریم در آیه ۱۷ سوره رعد می‌فرماید: وَ أَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ یعنی: و آنچه به مردم سود می‌رساند در زمین [باقی‌] ماندگار می‌ماند.
    ​​​​​​​بنده نسبت به پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش چنین دیدگاهی دارم به‌این‌علت که یک حوزه علمی و فکری و اندیشه‌ای است که اگر خاصیت آن بر روی میز مردم و جامعه به‌خصوص آموزش‌وپرورش و مدرسه قرار گیرد فایده مطلوب را خواهد داشت.

    وزارت آموزش‌وپرورش جایگاه پژوهشگاه مطالعات را به‌عنوان یک مرجع تحقیقاتی ذی‌صلاح بی‌طرف در تمامی عرصه‌های آموزش‌وپرورش بپذیرد.

     

    مهندس فرشیدی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در پاسخ به سؤالی در خصوص جایگاه و تکالیف مورد انتظار از پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بیان کرد: قرآن کریم در آیه ۱۷ سوره رعد می‌فرماید: وَ أَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ یعنی: و آنچه به مردم سود می‌رساند در زمین [باقی‌] ماندگار می‌ماند.

    بنده نسبت به پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش چنین دیدگاهی دارم به‌این‌علت که یک حوزه علمی و فکری و اندیشه‌ای است که اگر خاصیت آن بر روی میز مردم و جامعه به‌خصوص آموزش‌وپرورش و مدرسه قرار گیرد فایده مطلوب را خواهد داشت. پیشنهاد من این است که پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بکوشد تا فاصله خود را با صف کم کند یعنی ببیند در مدارس به‌ویژه در مدارس برجسته چه فعالیت‌ها و ابتکارات و خلاقیت‌هایی وجود دارد. به‌خاطر دارم در زمان مسئولیت سرکار خانم دکتر علم‌الهدی تحقیقاتی در خصوص مدارس اسلامی و مدارس موفق انجام شد. اکنون در بسیاری از مدارس اسلامی، مدارس موفق راهکارهای عملیاتی مطلوبی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در حال انجام است. همان گونه که دانشمندان می‌گویند برای حل یک مسئله از دو راه باید ورود کرد یکی راه علمی و دیگری راه تجربی، اکنون بُعد علمی حل مسئله آموزش‌وپرورش در سند تحول بنیادین دنبال می‌شود و بُعد تجربی آن را باید در فعالیت‌های عملی مدارس اسلامی و مدارس موفق جستجو کرد لذا تجربیات مدارس و معلمان را برای استفاده کردن و تبدیل کردن مورد بهره‌برداری قرار دهید در زمان تصدی مسئولیت جناب آقای اسلامیه (رئیس وقت پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش) یکی از اساتید شیمی تهران … که از پیش‌کسوتان بود و تعدادی از اعضای گروه¬های آموزش شیمی تهران نسبت به کتاب شیمی مورد تدریس اشکالاتی را وارد کردند و همان گونه که می‌دانید علم شیمی در ایران از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است و ما در حوزه علم شیمی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داریم، آن‌گونه که ایشان و اعضای گروه¬های آموزشی شیمی تهران بیان مطلب می‌کردند، می‌گفتند این کتاب شیمی مناسب و رشد دهنده دانش‌آموزان ما نیست و همان گونه که عرض کردم این مطلب را افراد بسیار متخصص این درس بیان می‌کردند لذا از بنده که تحصیلاتی در حوزه شیمی داشتم درخواست کردند تا به این امر ورود و به این موضوع توجه کنم، آن‌ها می‌گفتند در سازمان مربوطه مؤلفین کتاب‌های درسی به‌ویژه در درس شیمی دارای حاشیه امن هستند و به کسی که کتاب تألیف کرده است کسی نمی‌تواند کمتر از گل بگوید لذا هر اشکال و ایرادی که معلمین نسبت به کتاب درسی بیان می‌کردند موردتوجه قرار نمی‌گرفت و کسی به آن گوش نمی‌داد. بنده دیدم که موضوع در بن‌بست قرار گرفته که نباید این‌گونه باشد بنابراین موضوع را به پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش ارجاع دادم در نهایت در گزارشی که توسط جناب آقای دکتر اسلامیه (رئیس وقت پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش) به اینجانب ارائه شد نتایج بررسی‌ها نشان داد که آن استاد ارجمند شیمی و اعضای گروه آموزشی شیمی تهران و که نماینده معلمان درس خود بودند در این موضوع صاحب حق بودند و کتاب شیمی مذکور دارای اشکالات فراوانی بود که به دلایل یاد شده مشکلات آن مرتفع نمی‌شد به نظر اینجانب یکی از کارکردهای بسیار مهم پژوهشگاه مطالعات پرورش می‌تواند این باشد که در حقیقت به ارزیابی برنامه‌های درسی از منظر برنامه، معلمان، دانش‌آموزان و … بپردازد.

    ادامه خبر...
    فعالیت های اوقات فراغت باید جذاب، متنوع و مبتنی بر انگیزش های درونی باشد

     

    پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش از صاحب‌نظران و معلمان به‌عنوان یک مرجع است یک مرجع تحقیقاتی ذی‌صلاح بی‌طرف در تمامی عرصه‌های آموزش‌وپرورش و مکلف و موظف به انجام پژوهش تا نسبت به مشکلات حوزه معاونت آموزشی، پرورشی، سازمان‌های تابعه از جمله سازمان پژوهش با انجام پژوهش¬های موردنیاز ورود کند و به بیان اشکالات و ارائه راه‌حل‌ها در حوزه‌های آموزشی و پرورشی و کتاب‌های درسی و غیره بپردازد.

    بنابراین وزارت آموزش‌وپرورش جایگاه پژوهشگاه مطالعات را بپذیرد و او را در این مکان قرار دهد و به رسمیت بشناسد، چه کسی باید به این موضوع بپردازد؟ برای انجام هر فعالیت پژوهشی که نمی‌توان گروه تعیین کرد باید کار به مرجع خود یعنی پژوهشگاه مطالعات ارجاع شود و به این موضوع علاوه بر منظر سلبی باید از منظر ایجابی هم توجه کرد با این توصیف که خود پژوهشگاه نیز می‌تواند با مدارس ارتباط برقرار کند و موضوعاتی را به‌صورت پروژه تعریف کند به طور مثال در خصوص حجاب که ما باید چه‌کار کنیم که دانش‌آموزانمان عاشقانه حجاب را بپذیرند آن‌گونه که برخی از خانم‌ها با سفر به کشورهای اروپایی و آمریکایی همچنان حجاب خود را حفظ و از آن پاسداری می‌نمایند درحالی‌که مشغول فعالیت‌ها و کارهای بسیار مهمی نیز هستند این مسائل راهکارهای خاص خود را دارد، به‌عنوان‌مثال ما در مدارس اسلامی قانونی را داریم به‌عنوان قانون مدارس اسلامی که برای نگارش آن در موضوعاتی متعددی پژوهش‌های محدودی را انجام دادیم و بدین منظور تجربیات مدارس خود را به‌صورت مستند تنظیم و تدوین و ثبت کردیم و به‌صورت کتاب‌های کار در اختیار مجموعه‌های مدارس اسلامی قرار دادیم، به‌عنوان‌مثال کتاب کار نماز در آینه مدارس و کتاب کار قرآن در آینه مدارس و چند کتاب دیگر و البته از مدارس اسلامی توقع انجام و ارائه چنین فعالیت‌هایی مورد انتظار بود. اکنون نیز در زمان شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های بسیار جدیدی توسط مدارس صورت می‌پذیرد که بعضاً وزارت آموزش‌وپرورش نیز از آن بی‌خبر است و بسیار قابل‌استفاده است و مدارس از ارائه تجربیات خود به دیگران مضایقه ندارند تا در اختیار دیگران قرار دهند تا از آن بهره‌برداری نمایند. ما در بیان مسئله خود بیشتر به سراغ مسائل تربیتی و تجربیات مدارس رفتیم امیدواریم که پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بتواند برای احیای جایگاه خود چنانچه بیان کردیم به دو رویکرد به توسعه تعامل با صف و بهره‌مندی از تجارب مدارس، شنیدن پیام و مشکلات عمومی و تخصصی معلمین و ایفای نقش پژوهشی برای حل مسائل بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش بپردازند و نیز نسبت به توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای توجه نماید.

    منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

    منبع خبر «» است و پایگاه خبری آموزش‌نگار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13736 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  300023496692  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری آموزش‌نگار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
      برچسب ها:
    لینک کوتاه خبر:
    ×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری آموزش‌نگار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید